|
februari 2012 |
|
GeoLoco-bedrijvengidsen Nieuw van Whirlwind |
"Vind bedrijven die u zoekt: snel, overzichtelijk en compleet". Dat is de slogan van GeoLoco, een netwerk van gespecialiseerde bedrijvengidsen op internet. Elke GeoLoco-site richt zich op een niche van soortgelijke bedrijven, zoals winkels, autogarages en tankstations.
|
|
|
|
|
|
|
|
Eerste GeoLoco-sites inmiddels online |
Sinds eind januari zijn de eerste GeoLoco-sites, een initiatief van Whirlwind, op het internet te vinden. Het gaat om de volgende websites: ElektronicaShops.nl, KartWinkels.nl, AlleKartbanen.nl, SaabGarages.nl en TankenAanDeWal.nl. Deze laatstgenoemde website richt zich op eigenaren van boten die op zoek zijn naar een tankmogelijkheid aan de waterkant. Het overzicht van tankstations wordt momenteel verder uitgebreid.
Op korte termijn wordt het aanbod van sites vergroot, waaronder overzichten van garages van andere automerken, winkels op het gebied van woonartikelen en producten van Apple en Rituals.
|
|
|
|
|
|
|
|
Interview met stagiair Niels van den Brand |
Op basis van het concept van Whirlwind heeft stagiair Niels van den Brand vanaf september 2011 tot en met januari 2012 aan de realisatie van GeoLoco gewerkt. Niels volgt de opleiding ICT & Media Design aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Zijn stage in het derde studiejaar heeft hij bij ons in de vorm van een zelfstandige opdracht ingevuld.
Wij zijn erg te spreken over de prestatie van Niels en willen hem bij deze nogmaals hiervoor bedanken. Op onze website hebben we een interview met Niels geplaatst waarin hij 4 vragen over zijn opleiding en deze stageopdracht beantwoordt. Niels, veel succes met je verdere studie!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ToyBricks.nl bezoekt Spielwarenmesse in Nürnberg |
In onze vorige nieuwsbrief schreven we over de webwinkel die we begin dit jaar hebben geopend: ToyBricks.nl. In deze online shop verkopen we bouwstenen en bouwsets van de merken Sluban, Wange, Lego en Brick'm.
Begin februari vindt in Nürnberg de Spielwarenmesse plaats: dé internationale beurs op het gebied van speelgoed. ToyBricks.nl zal van 4 tot en met 6 februari als bezoeker in Nürnberg aanwezig zijn om nieuwe producten te ontdekken die wellicht in de toekomst in de webwinkel worden aangeboden. Van ons bezoek plaatsen we dezelfde dag nog een verslag op het nieuwe ToyBricks Blog.
|
|
|
|
|
|
|
|
Meer domeinnaamextensies ondanks protest |
In de toekomst zal het voor bedrijven mogelijk zijn om domeinnamen met eigen extensies te registreren, zoals .apple en .ibm. Hiermee wordt het huidige aanbod van domeinnaamextensies zoals .com, .net en .nl sterk uitgebreid.
Deze uitbreiding stuitte op sterke kritiek van grote bedrijven aangezien zij vrezen voor misbruik en grote investeringen om hun merk- en handelsnamen te beschermen. Zo'n eigen extensie kost 140.000 euro. ICANN, de organisatie die verantwoordelijk is voor de infrastructuur van het internet, heeft desondanks besloten de plannen door te zetten.
|
|
|
|
|
|
|
|
Mogelijk goedkope tablet van Google op komst |
Volgens geruchten werkt Google aan een goedkope tabletcomputer. Deze nieuwe tablet zou worden uitgerust met versie 4 van Android, het eigen besturingssysteem van Google. Het apparaat zou verder beschikken over een 7-inch scherm en slechts 199 dollar gaan kosten. Op die manier kan de tablet de concurrentie aangaan met de e-reader Kindle Fire van Amazon.
Volgens leveranciers wordt het apparaat in maart of april van dit jaar gepresenteerd. Topman Eric Schmidt van Google sprak onlangs al over een toekomstige Google tablet die voorzien zou zijn van betere specificaties dan de concurrentie.
|
|
|
|
|
|
|
|
Extensie .frl kost Friesland 2 miljoen euro |
De provincie Friesland berichtte in januari dat de invoering van het Friese internetdomein 2 miljoen euro kost. Geduputeerde Staten heeft reeds haar akkoord gegeven voor deze nieuwe domeinnaamextensie. Het is nu aan Provinciale Staten om eveneens in te stemmen met de komst van .frl.
Volgens de provincie is de eigen extensie gunstig voor de Friese culturele identiteit. Andere regio's in Europa gingen Friesland al voor, zoals het Spaanse Catalonië met .cat. Ook de Vlaamse overheid overweegt om .vlaanderen in te voeren.
|
|
|
|
|
|
|
|
Omzet MKB-webwinkels neemt toe met 10 procent |
Uit onderzoek van Mijnwebwinkel.nl blijkt dat online winkels in het midden- en kleinbedrijf tijdens 2011 een groei hebben doorgemaakt van bijna 10 procent in vergelijking met het jaar ervoor. In de maanden november en december werden weliswaar omzetrecords behaald, maar de groei was maar 2 procent meer dan in 2010 tijdens dezelfde periode.
Het aantal klanten van webwinkels nam in 2011 toe, maar er werd per bestelling minder geld uitgegeven, namelijk gemiddeld 55 euro ten opzichte van 61 euro het jaar ervoor.
|
|
|
|
|
|
|
|
Google maakt zoekresultaten persoonlijk |
Google gaat de zoekresultaten persoonlijker maken op basis van de informatie die in het sociale netwerk Google+ is opgeslagen. Op deze manier kunnen gebruikers zoeken in informatie uit hun eigen netwerk. Stel dat gezocht wordt op een vakantiebestemming, dan verschijnen hiervan foto's en ervaringen van kennissen en vrienden van de betreffende gebruiker.
Overigens is het met één klik mogelijk om te wisselen tussen deze gepersonaliseerde en de reguliere zoekresultaten. Twitter liet in een reactie weten niet blij te zijn met deze toevoeging omdat enkel in Google+ en niet in bijvoorbeeld Twitter wordt gezocht.
|
|
|
|
|
|
|
|
VS stelt stemming PIPA/SOPA-wetgeving uit |
De Amerikaanse Senaat zou in januari stemmen over de PIPA- en SOPA-wetgeving, maar heeft deze stemming vanwege heftige kritiek voor onbekende tijd uitgesteld. De 'Protect IP Act' (PIPA) en 'Stop Online Piracy Act' (SOPA) moeten ervoor zorgen dat internetgebruikers geen toegang krijgen tot buitenlandse websites die illegale of gestolen inhoud aanbieden, zoals gekraakte software waar normaal gesproken voor betaald moet worden.
Veel grote websites waaronder Wikipedia en Google hielden op dezelfde dag acties om kenbaar te maken dat zij het niet eens zijn met deze wetgeving omdat hiermee het open karakter van het internet zou worden aangetast.
|
|
|
|
|
|
|
|
Bijna kwart meer leden voor Thuiswinkel.org |
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, meldt in een persbericht dat zij bijna 25% meer leden hebben verwelkomd dan het jaar ervoor. Thuiswinkel.org is als belangenorganisatie de belangrijkste belangenbehartiger van bedrijven die producten of diensten op afstand aan consumenten verkopen.
In 2011 nam het ledenaantal van 1.193 toe tot 1.449. Opmerkelijk is het aantal kleine webwinkels dat zich klaarblijkelijk wil onderscheiden door bewust te kiezen voor de kwaliteitseisen die aan Thuiswinkel.org zijn verbonden.
|
|
|
|
|
|
|
|
Standaard Google+ en Gmail bij Google-account |
Sinds eind januari wordt een gebruiker bij het registreren van een nieuw Google-account automatisch ingeschreven voor Google+, het sociale netwerk van Google, en Gmail, de gratis webmaildienst van Google. Dit geldt eveneens voor alle nieuwe YouTube-leden.
Google geeft aan dat zij hiermee de gebruiker een betere gebruikservaring wil bieden. Ook wordt naar meer informatie gevraagd dan voorheen, namelijk geboortedatum, geslacht, locatie en eventueel telefoonnummer. Deze gegevens worden gebruikt voor Google+. In het algemeen wordt aangenomen dat Google dit heeft gewijzigd om meer gebruikers voor Google+ te verkrijgen om zodoende sterker te kunnen concurreren met Facebook.
|
|
|
|
|
|
|
|
In maart opent de eerste Nederlandse Apple Store |
De website iPhoneclub meldt dat waarschijnlijk in maart de deuren van de eerste officiële Apple Store in Nederland worden geopend. De winkel van Apple bestaat uit twee verdiepingen en bevindt zich in het bekende Hirschgebouw aan het Leidseplein in Amsterdam.
Het hoofdkantoor van Apple Benelux is reeds enkele jaren gevestigd op de derde verdieping van dit statige gebouw. De winkelruimte krijgt de typische Apple-uitstraling in de vorm van bijvoorbeeld een grote glazen ronde trap en een glazen piramidevormig atriumdak zoals van het Louvre.
|
|
|
|
|
|
|
|
Aantal .nl-domeinnnamen neemt sterk toe |
De teller van het totaalaantal .nl-domeinnamen staat bijna op de 5 miljoen. In 2011 kwamen er 607.300 adressen bij. Deze cijfers komen voort uit een onderzoek van Hostnet. Nog niet eerder nam het aantal Nederlandse domeinnamen zo snel toe.
Het .nl-domein mag zich nu het op twee na grootste landendomein ter wereld noemen. Nederland moet alleen Duitsland (14,7 miljoen) en het Verenigd Koninkrijk (bijna 10 miljoen) voor zich dulden. De populariteit van .nl zou met name komen door het toenemende gebruik van internet en omdat bedrijven én particulieren zich graag met een eigen domein presenteren.
|
|
|
|
|
|
|
|
Brussel wil dat handel via internet verdubbelt |
De Europese Unie ziet graag dat de handel via internet in 2015 is verdubbeld. Momenteel ligt het percentage van elektronische verkopen in de detailhandel voor alle deelstaten op 3,4.
Om deze groei mogelijk te maken, wil de Europese commissie het kopen en afrekenen via internet eenvoudiger maken. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan de efficiëntie van de productlevering. De commissie benadrukt dat handel via internet een grote potentie heeft om te zorgen voor economische groei en creatie van banen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Dagelijks 4 miljard YouTube-video's bekeken |
Elke dag worden er 4 miljard filmpjes op YouTube bekeken. Dit meldt YouTube op haar officiële weblog. Elke minuut wordt 60 uur aan videomateriaal toegevoegd aan de populaire website. In vergelijking: in 2010 ging het om 24 uur per minuut.
De afgelopen jaren is het aantal bekeken video's sterk toegenomen. In oktober 2009 behaalde YouTube voor het eerst 1 miljard bezoekers per dag. In mei 2010 was dat aantal verdubbeld, gevolgd door 3 miljard een jaar later.
|
|
|
|
|
|
|
|
Facebook en Google starten op 6 juni met IPv6 |
Vanaf 6 juni 2012 zal een aantal grote websites definitief via IPv6 bereikbaar zijn, waaronder Facebook, Google en Bing (de zoekmachine van Microsoft). IPv6, voluit 'Internet Protocol versie 6', is ontwikkeld om de beperkingen en tekortkomingen van IPv4 te verhelpen, vooral op het gebied van beschikbaarheid van IP-nummers die de basis vormen van internetadressen.
Op 6 juni 2012 wordt de World IPv6 Launch georganiseerd, een initiatief van de Internet Society. Zowel websites, providers als producenten van netwerkapparatuur stappen dan (gedeeltelijk) over op IPv6 om de toekomst van het internet veilig te stellen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Hieronder presenteren we enkele projecten waaraan we onlangs hebben gewerkt.
|
|
|
|
Elke GeoLoco-site beschikt over een herkenbare lay-out waarbij middels een eigen kleur en uniek logo onderscheid wordt gemaakt. Op deze manier ontstaat een gebruiksvriendelijk netwerk waarbij elke site een eigen uitstraling heeft.
Op de portalsite www.geoloco.nl wordt overigens een overzicht gegeven van alle GeoLoco-sites die momenteel beschikbaar zijn.
|
|
|
|
|
|
|
Website Restaurant Vlonders |
Vlonders is een sfeervol restaurant en brasserie aan de rand van Utrecht. Vlonders behoort tot het complex van Hotel Mitland **** en is zowel voor buitenstaanders als hotelgasten toegankelijk. De website is volledig door Whirlwind vernieuwd. De site beschikt over een toepasselijke vormgeving en geeft een uitgebreid overzicht van alle gerechten, dranken en groepsarrangementen.
|
|
|
|
|
|
|
deUITKLAPwinkel is specialist op het gebied van tijdelijke promotieacties en mobiele verkoopprojecten. Het gaat hierbij om verrassende en tijdelijke presentaties door middel van mobiele (beurs)stands en winkelinrichtingen, bijzonder geschikt voor bijvoorbeeld productintroducties. deUITKLAPwinkel kan zowel het ontwerp, de ontwikkeling als de exploitatie hiervan verzorgen. Whirlwind realiseerde de website waarop de werkzaamheden van het bedrijf worden toegelicht, zowel in woord als beeld.
|
|
|
|
|
|
|
Logo BSU en KPN-advertentie |
BSU Solutions in ICT Business is sinds kort platina business partner van KPN. Binnen hun gebied fungeert BSU als aanspreekpunt voor alle zakelijke diensten van KPN. In verband met dit partnerschap is een nieuwe variant van het logo gemaakt met als onderschrift: Solutions in Data & Telecom. Daarnaast is door Whirlwind een advertentie opgesteld waarin de 4 aspecten worden belicht: mobiele diensten, glasvezeldiensten, vaste telefonie en MKB werkplek online.
|
|
|
|
|
|
|
Voor ToyBricks.nl hebben we onlangs de huisstijl verder uitgewerkt met visitekaartjes, pakkettape en een e-mailhandtekening. De verschillende uitingen zijn qua uitstraling op elkaar afgestemd. Op de achterzijde van de visitekaartjes staan het adres en de openingstijden van onze winkelruimte bij woonwarenhuis Living for All in Uden.
|
|
|
|
|
|
Elke nieuwsbrief zetten we één van onze relaties in de spotlight. Voor deze maand is dat WatEenGezicht.nl.
|
|
|
|
Webwinkel WatEenGezicht.nl |
De webwinkel WatEenGezicht biedt meer dan 175 (carnvals)maskers van verschillende merken aan. WatEenGezicht onderscheidt zich door middel van realistische, hoogwaardige maskers en bijpassende accessoires. Voor WatEenGezicht heeft Whirlwind in 2011 een nieuwe lay-out ontworpen. De verdere site, inclusief de achterliggende techniek, is door de klant ontwikkeld.
|
|
|