|
oktober 2012 |
|
Webapplicatie Marketing Data |
Voor B2B Marketing Data uit Grimbergen (België) heeft Whirlwind een webapplicatie op maat ontwikkeld. Middels deze online tool kan een gebruiker een selectie maken en vervolgens een uitgebreid adressenbestand van bedrijven ontvangen, bijvoorbeeld voor marketingdoeleinden.
|
|
|
|
|
|
|
|
Whirlwind introduceert nieuw logo |
Sinds de start van Whirlwind in 2000 is ons logo ongewijzigd in gebruik, op één kleine aanpassing na. Na bijna 12,5 jaar trouwe dienst was het tijd om een nieuw logo te introduceren. Het nieuwe logo heeft een modernere uitstraling die beter aansluit op onze dienstverlening en producten.
Het nieuwe beeldmerk bestaat uit 3 trechtervormige elementen die dynamiek uitstralen. Deze elementen beelden een abstracte wervelwind uit die gezamenlijk een cirkel vormen. Het blauwe element staat voor webdesign, het gele voor webhosting en het grijze voor grafisch ontwerp, zoals DTP. Hiermee symboliseert deze cirkel onze full service dienstverlening. Tevens is in de cirkel een wereldbol te zien, een verwijzing naar het wereldwijde web.
Ook het woordmerk is gewijzigd dankzij een strakker lettertype. De komende tijd worden onze uitingen voorzien van dit nieuwe logo. Uiteraard zijn we benieuwd naar uw reactie!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuw display in winkelruimte ToyBricks.nl |
In onze vorige nieuwsbrief schreven we over de vernieuwing van onze unit bij woonwarenhuis Living for All. In deze winkelruimte bieden we producten van onze webwinkel ToyBricks.nl aan, namelijk bouwspeelgoed van BanBao. Onlangs hebben we het display van 1,5 bij 1,5 meter vernieuwd. Hierin wordt een groot aantal opgebouwde modellen getoond. Van bijna alle series van dit speelgoedmerk zijn tenminste 2 modellen in elkaar gezet. Op deze manier kunnen bezoekers de producten goed bekijken en zich overtuigen van de kwaliteit. In totaal zijn 20.000 bouwstenen in dit bouwwerk verwerkt. Bekijk de foto's op onze website.
|
|
|
|
|
|
|
|
Bol.com verkozen tot Beste Website van Nederland |
De bekende webwinkel Bol.com is door onderzoeksbureau WUA verkozen tot beste website van Nederland. Het bedrijf heeft gebruikersonderzoek uitgevoerd en op basis daarvan een top 100 opgesteld. Hierbij zijn de websites beoordeeld op 10 onderdelen, waaronder kwaliteit, eerste indruk, vertrouwen, vormgeving en gebruiksvriendelijkheid.
De top 100 is tot stand gekomen op basis van meer dan 13.000 websitebeoordelingen die door zo'n 2.100 personen zijn ingevuld. Andere sites die hoog scoorden zijn Booking.com, BCC.nl, Ikea.com en KLM.com.
|
|
|
|
|
|
|
|
Google-datacenters: 'n kijkje in het hart van internet |
Google geeft normaal gesproken weinig informatie vrij over de eigen organisatie. Voor het eerst laat het internetgebruikers een kijkje nemen in de datacenters van het bedrijf. Via de site Google Data centers kunnen de verschillende locaties bekeken worden waar de diensten van Google mogelijk worden gemaakt. Op de site kunnen de datacenters in de Verenigde Staten, Azië en Europa bekeken worden middels fraaie fotogalerijen en StreetView-panorama's.
Door deze site te bekijken krijgt u als gebruiker een beeld van de infrastructuur die nodig is om bijvoorbeeld zoekopdrachten via Google mogelijk te maken.
|
|
|
|
|
|
|
|
Nederlandse internetgebruikers: 6 op 10 via mobiel |
Uit statistieken van het CBS blijkt dat 6 op de 10 Nederlandse internetgebruikers in 2012 gebruik heeft gemaakt van mobiele apparatuur om op het internet te surfen. In 2011 ging het nog om 5 op de 10 gebruikers.
Onder de noemer 'mobiele apparatuur' worden zowel laptops, mobiele telefoons als tablets verstaan. De smartphone is momenteel het populairste apparaat aangezien dit door bijna de helft van de internetgemeenschap wordt gehanteerd. Inmiddels gebruikt 86 procent van de Nederlandse jongeren tussen de 12 en 25 jaar mobiel internet, terwijl dat in 2007 nog maar 21% was.
|
|
|
|
|
|
|
|
Veel grote merken hebben geen mobiele website |
IAB Nederland heeft onderzoek gedaan naar de toepassing van mobiele websites bij de 200 grootste Nederlandse merken. Daaruit blijkt dat slechts 20% een mobiele website aanbiedt, terwijl 60% van de consumenten over een smartphone beschikt.
De merken laten hierdoor een belangrijke kans liggen. Websites die voor reguliere computers ontworpen zijn, werken namelijk meestal niet prettig op een smartphone. Dit komt onder meer doordat dezelfde websites op een veel kleiner scherm worden weergegeven. Het is aan te raden om een mobiele site aan te bieden die rekening houdt met de eigenschappen van dergelijke apparatuur. Bijvoorbeeld het maken van mobiele landingspagina's voor campagnes kan een positief effect hebben op het resultaat.
|
|
|
|
|
|
|
|
VBO Makelaar daagt Funda voor de rechter |
De makelaarsvereniging VBO Makelaar heeft Funda, onder andere eigendom van de makelaarsvereniging NVM, voor de rechter gedaagd omdat de populaire huizenwebsite de eigen koopwoningen eerder naar voren laat komen dan andere aanbieders. Volgens VBO is hierbij sprake van oneerlijke concurrentie omdat NVM-makelaars beter op de site vertegenwoordigd worden.
Funda is in 2001 van start gegaan en uitgegroeid tot de populairste aanbodsite op het gebied van onroerend goed. Sinds 2007 worden ook huizen van niet-NVM-makelaars op de website gepresenteerd.
|
|
|
|
|
|
|
|
Apple heeft iPad Mini uitgebracht |
Eind oktober heeft Apple de langverwachte iPad Mini uitgebracht. Zoals de naam aangeeft gaat om een kleinere versie van de iPad. Het apparaat is slechts 7,2 millimeter dik, weegt zo'n 300 gram en beschikt over een scherm van 7,9 inch.
De iPad Mini is uitgerust met een 5 megapixel-camera aan de achterkant en een aparte camera voor videobellen aan de voorkant. De accuduur bedraagt 10 uur en het apparaat is een stuk sneller dankzij de A6-chip. De iPad Mini is te koop vanaf 329 euro.
|
|
|
|
|
|
|
|
Facebook komt binnenkort met 'want'-functie |
Facebook staat bekend om de 'like'-knop waarmee gebruikers kunnen aangeven dat zij iets leuk vinden, bijvoorbeeld een bericht of een foto. De social media site werkt momenteel aan een functie waarmee gebruikers een wensenlijst kunnen opbouwen door op de 'want'-knop te klikken.
Met deze uitbreiding speelt Facebook in op e-commerce. Zodra op een gewild product is geklikt, kan dit direct via Facebook worden gekocht. Volgens Facebook wordt daarbij geen bedrag per bestelling ontvangen. Het vermoeden is wel dat aanbieders van producten moeten betalen zodat gebruikers hun producten op de wensenlijst kunnen plaatsen. Gebruikers kunnen hun wensenlijst overigens ook met anderen delen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Elke maand 200 miljoen spelers Angry Birds |
De online games van Angry Birds blijven ongekend populair. Elke maand worden deze spellen door zo'n 200 miljoen internetgebruikers gespeeld. Per dag gaat het om 20 tot 30 miljoen gamers.
Rovio, de ontwikkelaar van Angry Birds, heeft een nieuwe mobiele game aangekondigd die de naam 'Angry Birds Star Wars' krijgt. Dat spel wordt ontwikkeld in samenwerking met LucasFilm. Volgend jaar staat overigens een nieuwe versie van Bad Piggies op de planning, een spel waarin de tegenstanders van Angry Birds de hoofdrol spelen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Steeds meer online aankopen in buitenland |
Uit onderzoek van ISIZ en Stadspeil blijkt dat steeds meer Nederlanders online aankopen doen in het buitenland. Redenen voor het kopen van producten in buitenlandse webwinkels is het verschil in prijs (69%), een groter productaanbod (46%) en bijzondere producten (43%). Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.065 Nederlanders in opdracht van PostNL.
Andere bevindingen zijn dat men zich vaak online oriënteert en het product vervolgens in een fysieke winkel aanschaft. Met name elektronica en woonproducten worden veel op internet bekeken en vergeleken.
|
|
|
|
|
|
|
|
Microsoft lanceert nieuwe Windows-versie |
Eind oktober heeft Microsoft officieel de nieuwe versie van Windows gepresenteerd: Windows 8. Het nieuwe besturingssysteem is zowel geschikt voor tablets, laptops als reguliere computers. Windows 8 is geheel herzien en beschikt niet langer over een Start-knop die sinds Windows 95 deel uitmaakte van het systeem.
Windows 8 is voorzien van grote iconen waarmee apps geopend kunnen worden. De nieuwe Windows-versie is ook geschikt voor gebruik met touchscreens. Een upgrade van eerdere Windows-versies naar Windows 8 is online te koop voor 30 euro en in de winkel op DVD voor 60 euro.
|
|
|
|
|
|
|
|
Goede oplossing mobiel betalen blijft voorlopig uit |
Volgens de vice-president van Google Wallet, de dienst van Google die zich bezighoudt met mobiele betalingen, kan het nog enkele jaren duren voordat er een breed ondersteunde betaalmethode is waarmee via mobiele telefoons betaald kan worden. Het wachten is onder meer op fysieke winkels die de nieuwe betaalmethode moeten ondersteunen.
NFC (near field communication) wordt over het algemeen gezien als dé techniek om mobiele betalingen mogelijk te maken. Mobiele telefoons zoals de iPhone zijn echter nog niet met een NFC-chip uitgerust, wat niet bijdraagt aan een snelle invoering van de techniek. De voorspelling is dat over 5 jaar de helft van alle betalingen per mobiele telefoon wordt afgehandeld. In Nederland wordt momenteel door de Rabobank bij een aantal Albert Heijn-vestigingen getest met NFC.
|
|
|
|
|
|
|
|
Hieronder presenteren we enkele projecten waaraan we onlangs hebben gewerkt.
|
|
|
|
Webapplicatie Marketing Data |
De export tool die Whirlwind voor Marketing Data heeft ontwikkeld bestaat uit gegevens van meer dan 73.000 medewerkers van bedrijven in Nederland, België en Luxemburg. Middels een aantal stappen kan de gebruiker gedetailleerd aangeven welke gegevens hij wil exporteren. Bij het maken van de selectie wordt aangegeven om hoeveel contacten het gaat.
De algemene informatie zoals adres- en contactgegevens wordt gratis ter beschikking gesteld. Voor de bedrijfsinformatie (zoals activiteiten en omzet) en de contactinformatie van de verschillende medewerkers (inclusief functie-omschrijving) kan de gebruiker via de site een abonnement kopen en direct online afrekenen, onder meer via iDEAL, PayPal en Mister Cash.
|
|
|
|
|
|
|
Mobiele applicatie FaciliPoint |
FaciliPoint van Seiso Facilitair Advies uit Oirschot is een gebruiksvriendelijk facilitair communicatieprogramma. Het pakket is ontworpen om de communicatie van verschillende gebruikersgroepen te stroomlijnen en beheersbaar te maken. Via FaciliPoint kunnen bedrijven bijvoorbeeld extra schoonmaakwerk afroepen, facilitaire producten bestellen, bestanden raadplegen en berichten tussen betrokkenen versturen. In 2007 tekende Whirlwind voor de uitwerking van het concept en het ontwerp van deze webapplicatie.
Onlangs is een mobiele versie aan FaciliPoint toegevoegd zodat het programma ook eenvoudig op smartphones gebruikt kan worden. Middels een aparte stylesheet zijn de verschillende schermen geschikt gemaakt voor weergave op mobiele telefoons zoals de iPhone.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Website Uden on ice 2012-2013 |
Het einde van het jaar komt in zicht en dat betekent dat de schaatsen weer uit het vet kunnen worden gehaald. In Uden kan dan namelijk op de Markt geschaatst worden op een grote overdekte ijsbaan van 800 m². Voor het winterevenement Uden on ice verzorgt Whirlwind voor het 11de jaar de website, zowel de ontwikkeling als het onderhoud ervan. Voor de komende editie is een nieuw CMS ingevoerd zodat de inhoud nog eenvoudiger door ons kan worden bijgehouden. Verder wordt door de organisatie dit jaar extra aandacht besteed aan social media. Uden on ice vindt plaats van 14 december 2012 tot en met 6 januari 2013.
|
|
|
|
|
|
|
Voor het nieuwe bedrijf Insparco uit Amsterdam hebben we onlangs de huisstijl ontworpen. De eerste uiting van de huisstijl is een visitekaartje met een persoonlijke uitstraling. Zo is op de voorzijde een persoonlijke foto geplaatst en wordt op de achterzijde in het kort verwoord wat de drijfveer en werkzaamheden zijn. Binnenkort wordt door Whirlwind een bijpassende website ontwikkeld.
|
|
|
|
|
|
Elke nieuwsbrief zetten we één van onze relaties in de spotlight. Voor de afgelopen maand is dat MRE Partners.
|
|
|
|
MRE Partners, gevestigd in Deventer, is een onafhankelijk bureau dat maatschappelijke vastgoedprojecten ontwikkelt en realiseert. Het bedrijf is actief op het gebied van procesmanagement, projectmanagement, advies, onderzoek en interimmanagement. Begin 2011 ontwikkelde Whirlwind een nieuwe website voor MRE Partners. Op de site worden de verschillende werkzaamheden gepresenteerd, samen met een groot aantal uitgevoerde projecten. De bezoeker kan onder meer foto's van deze referenties bekijken.
|
|
|