|
december 2012 |
|
Website Van Laake | Engelen |
Voor dit advocatenkantoor uit Mill en Velp (N-Br), heeft Whirlwind onlangs een website ontworpen en gerealiseerd. De nieuwe huisstijl, ontworpen door TGO uit Uden, vormde het uitgangspunt van deze opdracht. Op de site worden zowel beide advocaten als de rechtsgebieden gepresenteerd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Promotieplan voor Udense woonboulevard |
Op verzoek van de recent opgerichte stichting Woonboulevard Uden heeft Whirlwind een promotieplan opgesteld dat als doel heeft om de Udense woonboulevard beter op de kaart te zetten. Het plan bestaat uit een huisstijl, een website met onder meer een interactieve winkelplattegrond, een mobiele versie, een maandelijkse e-mailnieuwsbrief, krantenadvertenties en vlaggen.
Daarnaast hebben we in samenwerking met Arto Kima architectonische vormgeving een voorstel gedaan om grote, opvallende objecten op het terrein van de woonboulevard te plaatsen. Afgelopen week heeft Whirlwind dit plan in het Udense gemeentehuis aan de winkeliers van de woonboulevard gepresenteerd. De reacties waren uitermate positief. Momenteel worden de vervolgstappen gezet.
|
|
|
|
|
|
|
|
Versoepeling cookiewet aangekondigd |
In onze vorige nieuwsbrief schreven we over de cookiewet die afgelopen zomer is ingevoerd. Indien een website gebruikmaakt van cookies, is het voortaan noodzakelijk om de gebruiker toestemming te vragen om dergelijke tekstbestanden op zijn computer op te slaan. Deze bestanden worden bijvoorbeeld gebruikt om middels Google Analytics statistieken over het bezoek op te bouwen.
Afgelopen week werd bekend dat minister Kamp van Economische Zaken de cookiewet gaat aanpassen zodat het niet langer nodig is om toestemming te vragen voor het plaatsen van cookies die statistieken mogelijk maken, mits de informatie anoniem wordt verzameld en niet met derden wordt gedeeld. We houden de ontwikkelingen in de gaten en zullen u indien nodig informeren of uw website wel of niet van een cookiebalk moet worden voorzien.
|
|
|
|
|
|
|
|
Downloadverbod door Tweede Kamer weggestemd |
In de Nederlandse wet is het toegestaan om muziek en films van het internet te downloaden zonder dat daarvoor wordt betaald. Het aanbieden van dergelijk materiaal is strafbaar, maar het downloaden niet, waardoor de entertainmentindustrie veel geld misloopt. Als compensatie is de thuiskopieheffing voorgesteld waarbij een vergoeding op lege CD's en DVD's wordt geheven, die wordt doorgegeven aan de entertainmentsector.
Als tegenhanger van de thuiskopieheffing is een downloadverbod voorgesteld zodat sancties aan het illegaal downloaden kunnen worden verbonden, waar veel Nederlanders op tegen zijn. Onlangs heeft de Tweede Kamer besloten het downloadverbod niet in te voeren, vandaar dat de thuiskopieheffing weer wordt opgepakt. Dit betekent dat smartphones, laptops en tablets van 1 januari 2013 enkele euro's duurder worden.
|
|
|
|
|
|
|
|
200 miljoen actieve Twitter-gebruikers |
Twitter heeft in december bekendgemaakt dat er meer dan 200 miljoen mensen regelmatig gebruik maken van deze social media dienst. Hierbij wordt gekeken naar gebruikers die elke maand inloggen. In juni van dit jaar stond de teller nog op 140 miljoen. Overigens gaat het hierbij om zowel personen als bedrijven.
Twitter bestaat inmiddels meer dan 6 jaar en heeft een gestage groei doorgemaakt. Ruim anderhalf jaar geleden stond de teller van actieve Twitter-gebruikers nog op 'slechts' 30 miljoen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Hyves door Twitter ingehaald |
Het gebruik van de Nederlandse social media website Hyves neemt af. In Nederland heeft Twitter inmiddels Hyves ingehaald qua gebruikersaantallen. Bovendien brengen de leden veel meer tijd door op Twitter dan de gebruikers van Hyves.
Uit onderzoek van Multiscope onder 13.000 Nederlanders blijkt dat meer dan 75% van de Nederlanders over een Facebook-profiel beschikt. In vergelijking: 2 jaar geleden was dat nog maar 25%. Nederlanders besteden elke maand meer dan 43 miljoen uur aan Facebook.
|
|
|
|
|
|
|
|
Kaartenapp Google Maps terug op iPhone |
Vanaf de start van de iPhone en iPad werd Google Maps als kaartendienst gebruikt. Op 20 september 2012 introduceerde Apple een eigen kaartendienst onder de naam Apple Maps die de app van Google op iOS verving. Vanwege ontbrekende functionaliteit en onjuiste kaartinformatie kreeg Apple Maps veel kritiek te verduren. Apple reageerde hier onder meer op door Scott Forstall, de verantwoordelijke voor het Maps-project, te ontslaan. Lange tijd werd Forstall gezien als de toekomstige CEO van Apple.
Google heeft in de tussentijd een nieuwe en stabiele app ontwikkeld die onder andere 3D-beelden, Street View, navigatie, OV-gegevens en file-informatie ondersteunt. Apple voorziet nu alle iPhones en iPads van deze app.
|
|
|
|
|
|
|
|
Apple test designs voor TV-toestel |
Er zijn al geruime tijd geruchten dat Apple werkt aan een TV-toestel. In de biografie van de vorig jaar overleden Apple-oprichter, Steve Jobs, is vermeld dat hij een eigen televisie wilde ontwerpen en daarmee de TV-markt op z'n kop wilde zetten, zoals Apple met de smartphone en computer heeft gedaan.
Half december meldde The Wall Street Journal op basis van anonieme bronnen dat inmiddels verschillende ontwerpen voor televisietoestellen worden getest, in samenwerking met Aziatische leveranciers. Tim Cook, de huidige CEO, liet bovendien onlangs in een interview weten dat de TV-markt een interessegebied van Apple is en dat hij van mening is dat de ontwikkeling van televisies achterblijft bij andere apparaten. In het algemeen wordt een introductie van het nieuwe tv-toestel in 2013 mogelijk geacht.
|
|
|
|
|
|
|
|
MijnWinkel.nl verkocht door Durk Jan de Bruin |
In 2000 verkocht Durk Jan de Bruin zijn website Startpagina.nl aan VNU, destijds de meest bezochte website van Nederland. Na Startpagina ging De Bruin verder met MijnWinkel.nl, een website waarmee personen en bedrijven een eigen webwinkel kunnen starten. Begin december verkocht hij MijnWinkel aan het huidige management.
MijnWinkel.nl heeft sinds de start een omzetgroei doorgemaakt en faciliteert momenteel meer dan 2.500 webwinkels. De Bruin geeft aan dat het weer kriebelt om een nieuw bedrijf op te zetten.
|
|
|
|
|
|
|
|
Twintigste verjaardig van SMS |
Op 3 december 1992, deze maand 20 jaar geleden, werd het eerste SMS-bericht verzonden door een Britse programmeur. Het bericht had 'Merry Christmas' als inhoud en was bedoeld voor een manager van het telecombedrijf Vodafone. Nadat SMS commercieel in de markt was gezet, groeiden de tekstberichten uit tot een wereldwijd fenomeen. Gezien de beperking van 160 tekens per bericht werden door de veelal jonge gebruikers allerlei afkortingen bedacht.
De grote populariteit van SMS zorgden voor een miljardenopbrengst voor de telecombedrijven. Het hoogtepunt van SMS in Nederland werd bereikt in het tweede kwartaal van 2010 met bijna 6 miljard berichten. Het gebruik van SMS neemt momenteel af vanwege de komst van smartphones zoals de iPhone, waarbij veel gebruik wordt gemaakt van Whatsapp.
|
|
|
|
|
|
|
|
Hieronder presenteren we enkele projecten waaraan we onlangs hebben gewerkt.
|
|
|
|
Website Van Laake | Engelen Advocaten |
De door Whirlwind ontwikkelde website van Van Laake | Engelen Advocaten beschikt over 3 versies: een versie die geschikt is voor weergave op computers en tablets, een printversie voor op papier en een versie voor smartphones. De website wordt hierdoor altijd op een toegankelijke manier weergegeven, ongeacht de manier waarop de gebruiker de website bekijkt.
In de printversie worden alleen de essentiële zaken afgedrukt zodat geen papier of inkt wordt verspild. De mobiele versie is afgestemd op het kleinere schermoppervlak van smartphones zodat de site prettig leesbaar is.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Website Ceelen Vrijetijdskleding |
Voor Ceelen Vrijetijdskleding uit Volkel heeft Whirlwind een mini-site ontwikkeld. Ceelen is een winkel in vrijetijdskleding met een ruim assortiment broeken en bovenkleding voor dames en heren. Daarnaast wordt ook kinderkleding aangeboden. De website bevat een impressie van de winkel, de openingstijden, acties, een contactformulier en een overzicht van de merken.
|
|
|
|
|
|
|
Digitale kerstkaarten verzonden |
Het jaar loopt op z'n eind; tijd voor kerstkaarten. Steeds meer kerstkaarten worden via internet verzonden. Zo hebben we onlangs digitale kerstkaarten verzonden voor kapperszaak MariSLN, schoenenwebwinkel Arcopedico en vertaalbureau Isatranslations. Verder zijn kerstwensen als onderdeel van een e-mailnieuwsbrief verzonden voor woonwinkel Living for All en VvE-beheerder Alzio.
|
|
|
|
|
|
|
Reclameborden op voorgevel Living for All |
De voorgevel van Living for All in Uden is afgelopen week voorzien van nieuwe reclameborden. Met deze borden wordt het grote assortiment van het woonwarenhuis gecommuniceerd. Tevens zijn borden gemaakt met vermeldingen van de merken TS interiors en OTAK. Ook wordt de lunchroom nu middels borden op de voorgeval aangegeven en is bewegwijzering naast de weg geplaatst om de ingang van de winkel en de lunchroom aan te duiden. Verder is een lichtkrant boven de nieuwe bloemenzaak aangebracht. Flowers for All opent binnenkort in een aparte ruimte binnen het pand van Living for All.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zalensysteem Hotel Mitland in gebruik genomen |
In onze nieuwsbrief van november schreven we over het zalensysteem dat we voor Hotel Mitland Utrecht hebben ontwikkeld. Op meerdere schermen in het hotel wordt aangegeven welke bedrijven op dat moment gebruikmaken van de vergaderzalen. Dit scherm wordt de hele dag automatisch bijgewerkt. Onlangs zijn nieuwe TV-schermen gemonteerd en is het nieuwe systeem in gebruik genomen.
|
|
|
|
|
|
|
Belettering Citroën DS3 Whirlwind |
De introductie van het nieuwe logo van Whirlwind was een geschikt moment om onze Citroën DS3 te beletteren. Beide deuren zijn door Cyron voorzien van het nieuwe logo en op de achterzijde van de auto is naast het logo ook 'websites en webhosting' en het internetadres vermeld. De 2 Citroën C1's worden begin 2013 eveneens voorzien van nieuwe belettering.
|
|
|
|
|
|
Elke nieuwsbrief zetten we één van onze relaties in de spotlight. Voor de decembermaand is dat Uden on ice.
|
|
|
|
Winterevenement 'Uden on ice' |
Op 14 december is de elfde editie van Uden on ice van start gegaan. Naast de overdekte kunstijsbaan van 800 m² bestaat het winterevenement uit een 'ice tube'-baan. Dat is een 5,5 meter hoge helling waar je met zwembanden vanaf kunt glijden. Uiteraard is de gezellige horecagelegenheid naast de ijsbaan ook weer van de partij. En wat is Uden on ice zonder mascotte Zwiertje en het uitgebreide programma met leuke activiteiten zoals curling, de barre(n)tocht en verschillende muziekoptredens?
Voor het 11de jaar verzorgt Whirlwind de website van Uden on ice. Tijdens het evenement houden we de website met nieuwsberichten en foto's up-to-date. Verder is Uden on ice middels 2 webcams via internet te volgen.
|
|
|