Wordt deze nieuwsbrief onjuist weergegeven? Bekijk dan de webversie.
 
Whirlwind Internet
 
 
 
Whirlwind Nieuws #42
 
april / mei 2013
 
Twitter Facebook LinkedIn
In deze nieuwsbrief...
 
Website Star Lodge Hotel »
iPad-app MailingPoint opgeleverd »
Download de app gratis in de App Store »
Totaaloplossing met iPad en houder »
Google vergroot winst dankzij mobiele reclame »
Browser van de toekomst van Firefox en Samsung »
Android eigenlijk ontworpen voor fotocamera's »
 
Sterke groei mobiele gebruikers webwinkels »
Veel retailers hebben geen mobiele webwinkel »
Netbooks dalen sterk in populariteit »
Microsoft brengt Start-knop terug in Windows 8 »
Muziekwinkel iTunes 10 jaar online »
Opgeleverde projecten »
Klant in beeld: CombiTekst »
 
 
 
Website
Star Lodge Hotel
 
Begin april is begonnen met de bouw van Star Lodge, een 2-sterren designhotel. Het hotel is gesitueerd aan stadspark De Voorveldsepolder en ligt op korte afstand van de Utrechtse binnenstad. Whirlwind ontwikkelde de website waarop momenteel de bouwwerkzaamheden te volgen zijn.
 
lees verder  »
header_starlodge.jpg
 
 
iPad-app MailingPoint opgeleverd
 
In onze voorgaande nieuwsbrieven informeerden we u over de iPad-app waaraan we op dat moment werkten. Met de MailingPoint-app kunnen winkeliers e-mailadressen van hun klanten verzamelen om vervolgens (gerichte) e-mailings te versturen, bijvoorbeeld bestaande uit nieuwsberichten of productaanbiedingen.

Het scherm dat aan bezoekers getoond wordt, kan de winkelier in de app naar eigen inzicht vormgeven. Zo is het mogelijk om één of meerdere achtergronden in te stellen of een YouTube-video af te spelen. Ook kan het logo geplaatst worden en kan de winkelier een (geanimeerde) tekst instellen. Middels een kort formulier kan de bezoeker eenvoudig zijn e-mailadres toevoegen.

Bekijk de MailingPoint-folder »
iPad-app MailingPoint opgeleverd
 
 
 
 
Download de app gratis in de App Store
 
Voordat apps in de App Store worden opgenomen, worden deze door Apple gecontroleerd. We zijn verheugd om te melden dat de MailingPoint-app in één keer is goedgekeurd. Sinds eind april is de app in de App Store vindbaar en kan elke iPad-gebruiker deze gratis downloaden. Pas als de gebruiker de verzamelde e-mailadressen wil exporteren (bijvoorbeeld om een mailing te versturen), dient hij €19,95 per maand te betalen.

Aangezien de app zich niet alleen op Nederland richt, hebben we ervoor gekozen om deze ook in andere talen aan te bieden onder de naam E-mail Collector. Zo is de app beschikbaar in de talen Engels, Spaans, Duits, Frans, Italiaans en Nederlands. Inmiddels is de app door gebruikers uit diverse landen gedownload, waaronder Amerika, Canada, Brazilië, Engeland, Italië, Turkije, Australië, China en Singapore.

Bekijk E-mail Collector in de App Store »
Download de app gratis in de App Store
 
 
 
 
Totaaloplossing met iPad en houder
 
Desgewenst kan de klant bij ons een iPad en/of iPad-houder aanschaffen. Ook is het mogelijk dat de klant het instellen van de lay-out van het hoofdscherm aan ons overlaat. Tevens bieden we de mogelijkheid om e-mailings via onze webapplicatie MailingPoint te versturen.

Op die manier bieden we de klant een totaaloplossing zodat hij direct aan de slag kan gaan, van het verzamelen van e-mailadressen tot en met het het versturen van (gerichte) mailings per e-mail. Heeft u interesse in een gratis account om de app uit te proberen? Of wilt u direct een betaald account aanschaffen, eventueel inclusief iPad en/of iPad-houder? Geef uw bestelling dan door via het onderstaande bestelformulier.

Gratis account aanvragen / bestelling plaatsen »
Totaaloplossing met iPad en houder
 
 
 
 
mailingpoint_admin.jpg
 
 
 
 
Google vergroot winst dankzij mobiele reclame
 
Half april maakte Google bekend dat in het eerste kwartaal van dit jaar een hogere winst is behaald, onder andere dankzij hogere advertentie-inkomsten. Het gaat daarbij vooral om reclames op mobiele apparaten en videopromoties. De nettowinst nam toe met 16% tot 3,35 miljard dollar. De winst viel hiermee hoger uit dan analisten hadden verwacht.

Yahoo, een concurrent van Google, zag haar winst juist dalen vanwege lagere advertentie-inkomsten. Microsoft maakte voor dezelfde periode een winstgroei van 19% bekend en IBM zag haar nettowinst dalen met 1%.
Google vergroot winst dankzij mobiele reclame
 
 
 
 
Firefox en Samsung werken aan browser van de toekomst
 
Mozilla, de organisatie achter de browser Firefox, en Samsung werken momenteel aan een volledig nieuwe browserengine onder de naam Servo. Deze 'motor' zorgt ervoor dat browsers in de toekomst sneller en betrouwbaarder zijn.

De meeste smartphones zijn op dit moment uitgerust met een chip met 4 kernen. Samsung heeft reeds de eerste modellen met een processor van 8 kernen voorzien. Hierdoor kunnen de taken over meer kernen verdeeld worden, wat zorgt voor een hogere snelheid en een lager energieverbruik.
Firefox en Samsung werken aan browser van de toekomst
 
 
 
 
Android eigenlijk ontworpen voor fotocamera's
 
De voormalige directeur van de Android-afdeling bij Google, Andy Rubin, heeft onlangs op een conferentie verteld dat Android oorspronkelijk bedoeld was voor fotocamera's. Op dit moment wordt Android voornamelijk gebruikt op een groot aantal smartphones.

In 2004 was het de bedoeling om via Android foto's direct op internet op te slaan nadat deze gemaakt waren met een fotocamera. Rubin stapte van dit idee af toen hij zag dat de markt voor digitale camera's kromp en de smartphonemarkt in hoog tempo groeide. Het mobiele besturingssysteem werd in 2005 door Google overgenomen. Inmiddels is 70% van de verkochte smartphones met Android uitgerust.
 
 
 
 
Sterke groei mobiele gebruikers webwinkels
 
Thuiswinkel.org, de belangenbehartiger voor webwinkeliers, heeft in een persbericht gemeld dat consumenten steeds vaker een product of dienst aanschaffen via hun smartphone of tablet. In de laatste 6 maanden van 2012 steeg dit aantal gebruikers met ruim 70% ten opzichte van dezelfde periode in 2011.

Gemak wordt als belangrijkste reden door gebruikers genoemd om een online aankoop via een smartphone of tablet te doen. Indien hiervoor een tablet wordt gebruikt, worden deze bestellingen bijna altijd thuis geplaatst. Ingeval van smartphones ligt dit percentage op driekwart; slechts één kwart wordt buitenshuis gedaan.
 
 
 
 
Veel retailers hebben geen mobiele webwinkel
 
Mobilosoft heeft de websites van 174 Nederlandse retailbedrijven onderzocht. Daaruit blijkt dat slechts 11% over een website beschikt die volledig geoptimaliseerd is voor weergave op smartphones. Dit is opmerkelijk omdat steeds meer mensen gebruik maken van dergelijke mobiele telefoons.

Volgens Mobilosoft is een soepele navigatie het belangrijkste aspect bij een mobiele versie. Verder kwam naar voren dat op de onderzochte websites vaak een (duidelijke) vermelding van de fysieke winkels ontbreekt, evenals de openingstijden en acties.
 
 
 
 
Netbooks dalen sterk in populariteit
 
Uit onderzoek van IHS iSuppli is gebleken dat netbooks steeds minder populair worden. Netbooks zijn kleine, lichte en goedkope laptops. In 2007 kwamen de eerste netbooks op de markt en in 2010 werden wereldwijd de grootste aantallen verkocht, namelijk 32 miljoen.

Sinds de introductie van de iPad in 2010 worden steeds minder netbooks aangeschaft. Het onderzoeksbureau verwacht dat in 2013 zo'n 4 miljoen exemplaren worden verkocht, ruim 3 keer minder dan in 2012. Voor 2015 is de verwachting dat er nog slechts 250.000 stuks aan de man worden gebracht.
 
 
 
 
Microsoft brengt Start-knop terug in Windows 8
 
Veel gebruikers van het nieuwe Windows 8 missen de vertrouwde startknop. De startknop, die traditioneel linksonder in het scherm zichtbaar was, is een belangrijk onderdeel waarmee gebruikers vanaf Windows 95 gewerkt hebben. De verwachting is dat Microsoft in Windows 8.1 deze knop terug zal brengen.

Tevens zijn er geruchten dat het in Windows 8.1 mogelijk zal zijn om het nieuwe startscherm met tegels te omzeilen. Veel gebruikers geven de voorkeur aan de traditionele weergave van programma's in plaats van de tegelweergave zoals Microsoft bij Windows 8 heeft geïntroduceerd.
Microsoft brengt Start-knop terug in Windows 8
 
 
 
 
Muziekwinkel iTunes 10 jaar online
 
Op 28 april was het 10 jaar geleden dat iTunes, de digitale muziekwinkel van Apple, in Amerika van start ging. Anderhalf jaar later volgde de lancering in Nederland. iTunes is uitgegroeid tot de grootste muziekverkoper ter wereld.

Bij de introductie bestond de collectie uit 200.000 nummers. Momenteel worden maar liefst 26 miljoen liedjes aangeboden en zijn meer dan 25 miljard nummers verkocht. Ten tijde van de introductie van de iTunes Store waren met name de prijzen opvallend: $0.99 voor een single en $10 voor een album.
Muziekwinkel iTunes 10 jaar online
 
 
 
 
Opgeleverde projecten
 
Hieronder presenteren we enkele projecten waaraan we onlangs hebben gewerkt.
 
 
mailingpoint.jpg
iPad-app MailingPoint
 
De MailingPoint-app ondersteunt meerdere profielen zodat bijvoorbeeld winkels op elke afdeling een iPad kunnen plaatsen waarop een ander scherm wordt weergegeven, afgestemd op de betreffende locatie. Gebruikers kunnen via de app eenvoudig de profielen en de verschillende lay-outs instellen. Zowel de profielen, instellingen als e-mailadressen worden beveiligd op de MailingPoint-server opgeslagen nadat de app gesynchroniseerd is.
 
 
 
 
mailingpoint_form.jpg
Registratie-/bestelformulier MailingPoint
 
We hebben een interactief formulier gemaakt waarmee een gebruiker eenvoudig een gratis account kan aanvragen zodat hij op de iPad-app kan inloggen. Tevens kan via dit formulier een betaald account worden besteld zodat de gebruiker de via de app verzamelde e-mailadressen kan exporteren, bijvoorbeeld om deze in te lezen in een mailingprogramma. Bovendien kan de gebruiker via dit formulier een iPad en/of iPad-houder bestellen en direct afrekenen via iDEAL, PayPal of een van de andere betaalmethodes.
 
bekijk dit project  »
 
 
 
starlodge.jpg
Website Star Lodge Hotel
 
De website van Star Lodge Hotel Utrecht wordt gekenmerkt door groene en bruine tinten, een verwijzing naar de groenrijke omgeving rondom het hotel. Totdat het hotel naar verwachting in maart 2014 haar deuren opent, is via de website de voortgang van de bouwwerkzaamheden te volgen. 1 tot 2 keer per maand wordt een nieuw fotoalbum toegevoegd.
 
bekijk dit project  »
 
 
 
starlodge_map.jpg
Interactieve kaart met POI's
 
Voor Star Lodge hebben we middels Google Maps een interactieve kaart met points of interest gemaakt zodat toekomstige gasten zich een goed beeld kunnen vormen van de verschillende faciliteiten die in de buurt aanwezig zijn. Zo wordt onder andere een overzicht gegeven van de restaurants, cafés, clubs, bioscopen, bezienswaardigheden, musea en het openbaar vervoer. Door categorieën aan- of uit te vinken, kan de gebruiker eenvoudig de POI's bekijken waarin hij interesse heeft.
 
bekijk dit project  »
 
 
 
toekomst.jpg
Website Toekomst Relatiebemiddeling
 
Toekomst Relatiebemiddeling richt zich op alleenstaande personen in de leeftijd van 35 tot 75 jaar die op zoek zijn naar een relatie. Met passie zoekt Paula Vogelzang van Toekomst Relatiebemiddeling een fijne levenspartner voor haar klanten. Op de website wordt de werkwijze van het bureau toegelicht, onder meer met een video. Tevens worden op de website elke maand enkele leden in de picture gezet. Whirlwind ontwierp naast de website ook de huisstijl.
 
bekijk dit project  »
 
 
 
Klant in beeld
 
Elke nieuwsbrief zetten we één van onze relaties in de spotlight. Voor deze editie is dat CombiTekst uit Amsterdam.
 
 
combitekst.jpg
CombiTekst
 
CombiTekst is het tekstbureau van Norbert Splint dat gespecialiseerd is in nieuwsbrieven, flyers, persberichten en webteksten. De werkwijze kenmerkt zich door directe communicatie, duidelijkheid en no-nonsens.
Whirlwind ontwikkelde een heldere website voor CombiTekst waarop een beeld wordt gegeven van het bureau en de werkzaamheden. Dit gebeurt aan de hand van 4 eenvoudige vragen: wie is CombiTekst, wat doet CombiTekst, waar zit CombiTekst en hoe werkt CombiTekst.
 
bekijk dit project  »
 
www.whirlwind.nl
info@whirlwind.nl
KvK: 17142434
Vluchtoord 7
5406 XP  Uden
T 0413 352 632
F 0413 784 584
 
Wilt u Whirlwind Nieuws niet meer ontvangen? Dan kunt u zich eenvoudig afmelden.